مقاله

انجام پایان نامه عمران ارشد و دکتری

انجام پایان نامه عمران ارشد و دکتری

مهندسی عمران از رشته‌های پرطرفدار در سراسر کشور است و گرایش‌های مختلفی را شامل می‌شود. یکی از چالش‌های دوران تحصیل در مقطع ارشد و دکتری مهندسی عمران انجام پایان نامه است. دانشجویان برای دریافت مدرک دانشگاهی خود باید پایان‌نامه معتبری ارائه دهند. تهیه پایان نامه نیاز به رعایت اصول و نکاتی دارد که بسیاری از دانشجویان با آن آشنا نیستند و نمی‌دانند باید از کجا شروع کنند. استفاده از تیم مشاوره جهت انجام پروپوزال و پایان نامه به دانشجویان کمک می‌کند تا با موفقیت این مرحله را پشت سر بگذارند. در این مقاله قصد داریم نحوه انجام پایان نامه عمران ارشد و دکتری را برایتان شرح دهیم.

آشنایی با رشته مهندسی عمران و شهرسازی

مهندسی عمران و شهرسازی از محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی در ایران شناخته می‌شود و بسیاری از دانش‌آموزان ریاضی و فیزیک در تلاش برای تحصیل در این رشته هستند. عمران با ساختن سازه‌های مختلف در ارتباط است که باید در خصوص آن دانش و مطالعات خود را افزایش داد. عمران کاربردهای فراوانی دارد و به انجام انواع پروژه‌ها شامل ساختمان‌سازی، پل‌سازی، راه‌سازی، سدسازی، کارهای جاده و مجاری انتقال آب یا فاضلاب، محیط‌‌ زیست و… می‌پردازد. در واقع عمران نقش بسیار موثری در آبادانی کشور به عهده دارد.

معرفی گرایش های رشته عمران

رشته عمران در مقاطع ارشد و دکتری از گرایش‌های مختلفی تشکیل شده که عبارتند از:

  • مهندسی سازه
  • مهندسی سازه‌های هیدرولیکی
  • مهندسی محیط‌‌زیست
  • مهندسی ژئوتکنیک
  • مهندسی حمل‌ونقل
  • مهندسی زلزله
  • مدیریت ساخت
  • سازه‌های دریایی
  • راه و ترابری
  • مهندسی آب و فاضلاب
  • مکانیک خاک و پی

حتما بخوانید: انجام پایان نامه فنی مهندسی

پایان نامه چیست؟

پایان نامه به نوشتاری گفته می‌شود که دانشجویان ارشد و دکتری برای دریافت مدرک تحصیلی آن را انجام می‌دهند. پایان نامه در واقع یک پژوهش جامع و وسیع است که در رابطه با موضوع خاصی نوشته می‌شود و هدف از انجام آن پیدا کردن راه‌حل برای رفع یک مشکل است. همچنین موضوع پایان نامه مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری باید جدید باشد. ناگفته نماند پایان نامه تنها به ارشد و دکتری تعلق ندارد و برخی از رشته‌ها در مقطع کارشناسی باید به ارائه پایان نامه بپردازند.

دانشجو برای انجام پایان نامه عمران ارشد و دکتری از تجارب عملی و آموخته‌های علمی که در دوره تحصیل به دست آورده استفاده می‌کند. ارائه پایان نامه عمران بسیار اهمیت دارد که از مهم‌ترین موارد آن می‌توان به توسعه مطالب علمی، انتشار در مجلات تخصصی و علمی، دریافت مدرک تحصیلی و کسب آینده شغلی روشن اشاره کرد. پایان نامه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد.

شیوه نگارش پایان نامه

هر پایان نامه به طور کلی از صفحات آغازین، فصول پایان نامه، منابع و مراجع، ضمیمه‌ها و پیوست‌ها و صفحات پایانی تشکیل شده است. مهمترین بخش‌های پایان‌نامه ارشد و دکتری عمران طبق استاندارد شامل ۵ فصل زیر است:

فصل اول کلیات تحقیق

این فصل با مقدمه شروع می‌شود و قبل از نوشتن آن باید درباره تمام قسمت‌های پژوهش آگاه باشید. در نتیجه پیشنهاد می‌شود ابتدا فصل‌های دیگر تکمیل شوند و سپس به سراغ مقدمه بروید. انجام تحقیق، فرضیات و سوالات پژوهش، تحقیقات پیشین و مطالعات جدید از مهمترین مواردی هستند که باید به‌صورت خلاصه و مفید در مقدمه ذکر شوند.

فصل دوم روش تحقیق

در فصل دوم با پاسخ دادن به برخی از سوالات خواننده متقاعد می‌شود که نتایج حاصل از پژوهش صحیح هستند. در این فصل باید متنی ارائه دهید که شامل موارد زیر است:

  • از تجربیات دیگران که استفاده کرده‌اید صحبت کنید.
  • اطلاعات مربوط به مطالعه و تحقیقات را ارائه دهید.
  • انواع روش‌های به کار برده شده در پژوهش را شرح دهید.
  • نقاط ضعف موضوع تحقیقات را ذکر کنید.
  • ذکر چنین مواردی باعث ایجاد سوال در ذهن خواننده می‌شود که در ادامه باید به آنها پاسخ دهید.

فصل سوم مدل‌ها و ایده‌های تحقیق

مدل‌ها و ایده‌های تحقیق از مهمترین فصل‌های پایان‌نامه است که به معرفی متغیر پرداخته می‌شود. به خصوصیات و حالات مورد اندازه‌گیری متغیر گفته می‌شود که دچار تغییر شده‌اند یا می‌توانند تغییر به وجود آورند. متغیرها با اهداف پژوهش مرتبط هستند که باید درباره آنها صحبت شود. تجزیه و تحلیل آماری، روش کار، جامعه مورد بررسی، نحوه مطالعه و تجهیزات به کار گرفته شده در این فصل بیان می‌شوند که در نگارش آن باید بسیار دقت کرد.

فصل چهارم نتایج و یافته‌های تحقیق

پس از شرح تمامی موارد و تحلیل آماری نتایج به دست آمده را در فصل چهارم باید عنوان کنید. این فصل اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد و مورد توجه داوران قرار می‌گیرد. در واقع خوانندگان برای یافتن پاسخ سوالات خود به این بخش مراجعه می‌کنند. دقت کنید که نتایج نباید به‌صورت تفسیری بیان شوند و باید آنها را به شکل داده و در قالب آمار، نمودار، اشکال و جداول ارائه کنید. مهمترین مواردی که در این فصل باید ذکر شوند شامل بیان نتایج تایید کننده فرضیات پژوهش، بیان نتایج ردکننده فرضیات و تعیین بازه تغییر و تفسیر اطلاعات هستند.

فصل پنجم خلاصه تحقیق و تفسیر نتایج

در آخرین فصل پایان نامه به تفسیر و بررسی نتایج نهایی و ارائه پیشنهادات پرداخته می‌شود. این بخش تمام اطلاعات در فصول قبل را به‌صورت خلاصه و کلی ارائه می‌دهد و برای خوانندگانی که فرصت مطالعه ندارند مناسب است. در فصل پنجم برخلاف فصل چهارم که به ارائه یافته‌ها پرداخته شد باید به نتیجه‌گیری و پیشنهاداتی برای تحقیقات بعدی پرداخته شود.

مراحل نوشتن پایان نامه

نگارش پایان نامه پروسه‌ای طولانی است و باید دقت زیادی برای نوشتن آن به خرج دهید. برای کسب بهترین نتیجه نباید کمیت را فدای کیفیت کرد و باید با صبر و حوصله پیش رفت. مراحل نوشتن پایان نامه عبارتند از:

انتخاب موضوع

اولین و مهم‌ترین مرحله در نوشتن پایان نامه انتخاب موضوع مناسب و مرتبط است. به این منظور می‌توانید از افراد مجرب مانند اساتید و محققان کمک بگیرید. مراجعه به کتابخانه دانشگاه و مطالعه پیشنهادات پایان‌نامه‌های دیگر می‌تواند در انتخاب موضوع به شما کمک کند. در گوگل‌اسکولار به مقالاتی که سایتیشن بالایی دارند مراجعه کنید و از موضوعاتی که توسط محققان پرداخته شده ایده بگیرید. این نکته را در نظر داشته باشید موضوع پایان نامه باید جدید و نوآورانه باشد و نباید کس دیگری از قبل بر روی آن تحقیق کرده باشد.

جمع‌آوری اطلاعات

پس از انتخاب موضوع نوبت به جمع‌آوری اطلاعات می‌رسد. برای کسب اطلاعات در رابطه با موضوع راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها جستجو در سایت‌های معتبر علمی و مراجعه به پایگاه‌های اطلاعاتی انتشار مجلات معتبر است. مطالب ارائه شده در سایت‌ها باید از منبع مشخص برخوردار باشند. کمک گرفتن از افراد خبره و مطالعه مقالات منتشر شده در سال‌های اخیر از دیگر راه‌های مناسب برای کسب اطلاعات هستند.

سازماندهی اطلاعات

پس از جمع‌آوری اطلاعات آنها را کنار یکدیگر قرار دهید و سازماندهی کنید. در این صورت می‌توانید هدف تحقیق خود را مشخص نمایید. انتخاب موضوع و انتخاب هدف تحقیق کار را بسیار راحت‌تر می‌کند و می‌توانید در ادامه به تدوین و نگارش پایان‌نامه بپردازید.

تدوین مطالب و نگارش

در این مرحله می‌توانید به سراغ ساختار کلی پایان‌نامه بروید. در ابتدا مقدمه و بیشینه تحقیق بیان می‌شود و پس از آن به روش کار، یافته‌های تحقیق و تفسیر نتایج پرداخته می‌شود. بیشتر اطلاعات جمع آوری شده در بخش مقدمه و بیشینه آورده می‌شوند. برای تدوین مطالب نگارش پایان نامه باید نکات مهمی را رعایت کنید که در ادامه عنوان شده‌اند.

نکات مهم در نگارش پایان نامه ارشد و دکتری

  • به سایت دانشگاه خود مراجعه کنید و فرمت نگارش پایان نامه را دریافت نمایید. در این فایل اطلاعاتی مانند فهرست‌بندی، صفحه‌بندی، سایز و نوع فونت بیان شده‌اند و در نگارش باید استفاده شوند.
  • در اولین صفحه عنوان و موضوع پایان نامه را ذکر کنید.
  • مقدمه و خلاصه‌ای از موضوع را شرح دهید.
  • پیش از شروع پایان نامه نویسی نرم‌افزارهای موردنیاز را آموزش ببینید. همچنین با بررسی شرایط کارگاهی و آزمایشگاهی مجوزها را دریافت و تعیین وقت کنید.
  • در صورت استفاده از کلمات مخفف نام کامل آنها را در پاورقی ذکر کنید.
  • فرمول‌های استفاده شده در نتایج را در متن پایان نامه بیاورید و در صورت نیاز آنها را توضیح دهید.
  • نوشتن چکیده فارسی و انگلیسی، نتیجه‌گیری، فهرست گذاری و ذکر منابع ضروری است.
  • از پایان نامه خود مقاله استخراج کنید و برای مقالات معتبر داخلی و بین‌المللی ارسال کنید. این کار باعث کسب امتیاز مثبت در زمان دفاع می‌شود.
  • جملات را تا جای ممکن کوتاه بنویسید.

خدمات آرتا پژوهش

مجموعه فرهنگی پژوهشی آرتا پژوهش از معتبرترین مراکز تحلیل آماری کشور برای تدوین پروژه‌ها شناخته می‌شود. این مجموعه طی بیش از ۱۵ سال توانسته به تحلیل و انجام بیش از 1000 پایان نامه موفق در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بپردازد. از جمله خدمات مجموعه می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • انجام پایان نامه ارشد
  • انجام رساله دکتری
  • تدوین طرح‌های پژوهش
  • تجزیه و تحلیل داده
  • انجام مقاله
  • خدمات پژوهشی و آموزشی
  • تایپ و ویراستاری
  • ترجمه تخصصی متون

انجام پایان نامه عمران در آرتا پژوهش

گروه تحقیقاتی آرتا پژوهش با بیش از یک دهه سابقه و در اختیار داشتن افراد متخصص و بادانش آماده ثبت سفارش پایان نامه از دانشجویان عمران در مقاطع ارشد و دکتری است. متخصصان این مجموعه به شما کمک می‌کنند روند پایان‌نامه خود را سریعتر انجام دهید. کافی است از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت برای دریافت مشاوره و ثبت سفارش انجام پایان‌نامه اقدام کنید.

سوالات متداول

چرا باید پایان نامه بنویسیم؟

ارائه پایان نامه به دلایل توسعه مطالب علمی، انتشار در مجلات تخصصی و علمی، دریافت مدرک تحصیلی و کسب آینده شغلی روشن بسیار اهمیت دارد.

شیوه نگارش پایان نامه چگونه است؟

پایان نامه از ۵ فصل تشکیل شده که شامل کلیات تحقیق، روش تحقیق، مدل‌ها و ایده‌های تحقیق، نتایج و یافته‌های تحقیق، خلاصه تحقیق و تفسیر نتایج هستند.

بهترین موسسه برای انجام پایان نامه کدام است؟

مجموعه آرتا پژوهش از معتبرترین مراکز تحلیل آماری کشور برای تدوین پروژه‌ها است و با بیش از یک دهه سابقه توانسته 1000 پایان نامه موفق انجام دهد.

1
2
3
4
5
امتیاز به محتوا
author-avatar

درباره تیم تولید محتوا آرتا پژوهش

تیم تولید محتوا مجموعه فرهنگی پژوهشی آرتا پژوهش همواره در تلاش است تا بتواند با درک نیاز دانشجویان و محققان، مقالات علمی پژوهشی کاربردی برای رشته ها و مقاطع مختلف (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) تهیه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *