مقاله

چگونه از پایان نامه مقاله بنویسیم؟

چگونه از پایان نامه مقاله بنویسیم

استخراج مقاله از پایان نامه برای تهیه یک مقاله علمی و چاپ در مجلات معتبر ضروری است. برخی از افراد فکر می‌کنند نوشتن مقاله از پایان نامه کار ساده‌ای است؛ اما باید بدانید که نیاز به رعایت اصول و نکاتی دارد تا بتوانید یک مقاله کاربردی و قابل قبول مجلات معتبر را تهیه کنید. در این مقاله قصد داریم نحوه نوشتن مقاله از پایان نامه را به‌صورت گام به گام بررسی کنیم.

کاربردهای استخراج مقاله

نوشتن مقاله از روی پایان نامه نوعی خلاصه‌نویسی است که در قالب رعایت نکات و استانداردهای خاص صورت می‌گیرد. دانشجویان باید بتوانند از یک پایان نامه صد صفحه‌ای، مقاله‌ای با ۱۰ الی ۱۵ صفحه بنویسند. برای این کار باید از بهترین بخش‌های پایان نامه استفاده شود تا بتوان به مجلات بین‌المللی آن را ارائه داد. مقاله استخراج شده از پایان نامه و چاپ آن در مجلات معتبر و کنفرانس‌ها کاربردهایی دارد که عبارتند از:

  • دریافت نمره پایان نامه کارشناسی ارشد
  • تسویه حساب دوره کارشناسی ارشد
  • تسویه حساب دوره دکتری
  • تقویت رزومه مصاحبه دکتری
  • تقویت رزومه جهت استخدام
  • اپلای دانشگاه‌های خارجی
  • معافیت سربازی
  • انتشار نتایج علمی پایان‌نامه در سراسر دنیا

پایان نامه و مقاله چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

قبل از آن که به نحوه استخراج مقاله از روی پایان نامه بپردازیم بهتر است تفاوت بین این دو را درک کنیم. پایان نامه و مقاله در بخش‌های مختلف تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند که عبارتند از:

⦿ الزامات

انجام پایان نامه دکتری و ارشد باید بر اساس شرایط علمی و استانداردهای هر دانشگاه صورت بگیرد که این الزامات در دانشگاه‌ها متفاوت هستند. مقاله نیز باید بر اساس استانداردهای مجلات علمی نوشته شود که این استانداردها در هر ژورنال متفاوت است.

⦿ داوران

برای داوری پایان نامه از هیئت علمی دانشگاه یا اعضای کمیته منتخب هیئت رئیسه به انتخاب داوران پرداخته می‌شود. مقاله توسط هیئت داوران منتخب مجله داوری می‌شود.

⦿ اجزا

پایان نامه از فصل‌های مختلف و مقاله از بخش‌های مختلف تشکیل می‌شود.

⦿ حجم مطالب

محدودیتی در تعداد کلمات پایان نامه وجود ندارد و باید بیش از ۲۵۰۰۰ کلمه نوشته شود. تعداد کلمات مقاله توسط ژورنال موردنظر مشخص می‌شود. یک مقاله استاندارد به طور کلی ۵۰۰۰ کلمه دارد.

⦿ فرمت

قالب‌بندی مقاله بر اساس جدول شیوه‌نامه محتوای دانشگاه انجام می‌شود. در صورتی که برای قالب‌بندی مقاله باید از قالب نسخه خطی در بخش راهنمایی نویسندگان ژورنال پیروی کرد.

⦿ چکیده

چکیده پایان نامه از چکیده مقاله ژورنالی بیشتر است و باید بیشتر از ۳۵۰ کلمه باشد. طول چکیده مقاله توسط نشریه انتخابی تایید می‌شود و در حالت استاندارد بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ کلمه است.

⦿ مقدمه

مقدمه پایان نامه باید به‌صورت کامل و دقیق توضیح داده شود. در صورتی که مقدمه مقاله باید به‌صورت مختصر و صریح توضیح داده شود.

⦿ ادبیات

تحقیقات باید به‌صورت مفصل و همراه با جزئیات دقیق بیان شوند. برای انجام مقاله تنها نیاز به ذکر موارد ضروری است و نباید به جزئیات پرداخت.

⦿ روش‌ها

درباره روش تحقیق در پایان نامه باید به‌صورت مفصل بحث شود. در مقاله تنها باید درباره روش خاص و آزمایشات بحث کرد.

⦿ یافته‌ها

تمام یافته‌های پژوهش در پایان نامه باید ارائه شوند. در صورتی که در مقاله تنها به ذکر یافته‌های منتخب پرداخته می‌شود.

⦿ بحث و نتیجه‌گیری

در مورد نتایج و یافته‌های پژوهش در پایان نامه نیاز به بحث مفصل است. در مقاله باید درباره نتیجه به‌صورت مختصر بحث کرد.

⦿ منابع

ذکر تعداد منابع در پایان نامه محدودیتی ندارد و باید با توجه به اصول پایان‌نامه‌نویسی رفرنس‌دهی کرد. در حالی که تعداد منابع در مقاله محدود است و معمولاً بین ۱۰ تا ۳۰ منبع باید ذکر شود. همچنین برای رفرنس‌نویسی مقاله باید به اصول ژورنال موردنظر توجه نمود.

نحوه استخراج مقاله از پایان نامه

بعد از انجام پایان نامه ارشد و دکتری و دفاع از پایان نامه از دانشجویان درخواست می‌شود مقاله‌ای را برای انتشار در یک مجله علمی استخراج کنند تا بتوانند دو نمره نهایی دریافت نمایند. نوشتن مقاله از پایان نامه نباید به‌صورت کپی پیست باشد و همانطور که در مبحث قبل اشاره شد از نظر ساختار و اهداف با یکدیگر متفاوت هستند. با توجه به نکات زیر با اصول مقاله‌نویسی از پایان نامه آشنا خواهید شد:

⦿ عنوان مقاله

اولین گام برای نوشتن مقاله انتخاب عنوان مناسب است. عنوان مقاله برخلاف عنوان پایان نامه باید مختصر و آموزنده باشد و نباید از اختصارات و عبارات فنی در آن استفاده کرد. از مهمترین اصول در نوشتن عنوان مقاله می‌توان به استفاده از چند کلمه کلیدی جذاب اشاره کرد که بتواند نظر مثبت داوران نشریه و خوانندگان را در پی داشته باشد. عنوان استاندارد بین ۶ الی ۱۵ کلمه است.

⦿ چکیده

در چکیده مقاله باید به‌صورت خلاصه هدف از انجام پژوهش و یافته‌های جدید ارائه شود. این نکته را به یاد داشته باشید که به‌صورت مختصر هدف مقاله خود را بیان کنید و از تفسیر و نتیجه‌گیری آن شرح کوتاهی ارائه دهید. استفاده از اختصارات در چکیده ممنوع است و نیازی به منبع‌نویسی نیست. چکیده استاندارد مقاله بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ کلمه است.

⦿ مقدمه

از مهمترین بخش‌های مقاله‌نویسی مقدمه است. ابتدا مقدمه پایان نامه را به طور جامع مطالعه کنید و سپس به‌صورت مختصر آن را جهت معرفی عنوان مقاله توضیح دهید. تنها سوالات، اهداف و فرضیه‌های تحقیق را بیان کنید و از نوشتن محتوای اضافی که دانشی به خوانندگان اضافه نمی‌کند خودداری کنید. بهتر است برای درک بهتر به مقدمه مقالات جدید چاپ شده نگاه بیندازید. مقدمه مقاله استاندارد حدود دو صفحه است.

⦿ روش تحقیق

در این بخش نحوه جمع‌آوری و ارزیابی داده‌ها به‌صورت مختصر و مفید توضیح داده می‌شود. برای آن که خوانندگان به درک بهتری از جزئیات داده‌ها برسند می‌توانید آنها را به مطالب تکمیلی ارجاع دهید. بخش روش نشان می‌دهد مسئله به چه صورت موردمطالعه قرار گرفته است. همچنین این قسمت از مقاله بین ۲ تا ۳ صفحه را به خود اختصاص می‌دهد.

⦿ نتایج

برای انتخاب تجزیه و تحلیل پژوهش فقط موارد مهم را گزارش دهید. هر تحلیلی در پایان نامه گزارش و نتیجه‌گیری می‌شود؛ اما این کار برای مقاله مناسب نیست. نتایج باید به صورتی انتخاب شوند که سوالات یا فرضیات تحقیق را به‌صورت مستقیم پاسخ دهند. همچنین در نتایج باید نشان دهید که هدفتان از پژوهش چیست و چه چیزی پیدا کرده‌اید. این بخش بین ۴ الی ۶ صفحه از مقاله را در بر می‌گیرد.

⦿ بحث

بحث مقاله را باید بر اساس موارد بخش نتایج گزارش تنظیم کنید. در این بخش باید به بررسی تفسیر و کاربرد یافته‌ها بپردازید. بحث باید به صورتی نوشته شود که با کارهای مشابه قبلی قابل مقایسه باشد. این نکته را به یاد داشته باشید در این بخش باید به بحث در مورد نتایج پرداخته شود نه این که دوباره نتایج را تکرار کنید. همچنین باید داده‌های خود را در این بخش ارائه دهید برای نوشتن بحث بین ۴ الی ۶ صفحه در مقاله نیاز است.

⦿ منابع

مهمترین و جدیدترین منابع را به‌خصوص از بخش مقدمه و بررسی ادبیات پایان نامه جدا کنید و در این قسمت لیست کنید. منابع باید درباره درک و زمینه‌سازی تحقیقات دانش کافی را برای خوانندگان به دنبال داشته باشند. منابع مقاله به طور استاندارد بین ۱۰ تا ۳۰ رفرنس هستند.

⦿ جداول و اشکال

مهمترین جدول‌ها و شکل‌ها را در جای مناسب قرار دهید. استفاده از جداول و اشکال بسیار مهم است و می‌تواند به‌صورت موثر هدف شما را به خوانندگان انتقال دهد. با توجه به موضوع مقاله بین ۶ الی ۸ جدول، نمودار یا شکل باید استفاده شود.

انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقاله

درباره اصول و نحوه نگارش مقاله از پایان نامه به‌صورت کامل توضیح داده شد؛ اما برای رسیدن به موفقیت و کسب اعتبار تنها نوشتن مقاله کافی نیست. انتخاب مجله معتبر از دیگر اقداماتی است که در نشان دادن ارزش مقاله شما موثر است. برای این کار بهتر است مجلات معتبر داخلی و خارجی را شناسایی کنید و در صورت مطابقت اهداف و حیطه کاری آنها با موضوع مقاله شما یکی از آنها را انتخاب نمایید.

هر چه عنوان و محتوای مقاله به حوزه تخصصی مجله نزدیک‌تر باشد شانس بیشتری برای پذیرش و چاپ آن خواهید داشت. پس از انتخاب مجله باید به شیوه‌نامه و دستورالعمل نگارشی آن توجه کنید و در قالب ارائه شده مقالات را تنظیم نمایید. در صورت عدم رعایت اصول مجله احتمال رد شدن مقاله توسط آن وجود دارد حتی اگر محتوا و کیفیت آن بالا باشد. انجام پروپوزال و نگارش مقاله از پایان نامه در آرتا پژوهش توسط محققین هر رشته انجام می‌شود و مقالات را با کیفیت فوق‌العاده استخراج می‌کنند.

سخن پایانی

در این مطلب متوجه شدید که ساختار و رعایت اصول مقاله نویسی از پایان نامه بسیار اهمیت دارد و در پذیرش آن توسط مجله بسیار تاثیرگذار است. مجموعه فرهنگی پژوهشی آرتا پژوهش با تیم مجرب و حرفه‌ای خود آماده خدمت به دانشجویان عزیز جهت استخراج انواع مقاله از پایان نامه‌های ارشد و رساله دکتری است. در این مجموعه مقالات علمی با کیفیت بالا و هزینه مناسب از پایان نامه استخراج می‌شوند و در مجلات معتبر پذیرش و چاپ خواهند شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

سوالات متداول

مقاله‌نویسی از پایان نامه توسط چه کسی انجام می‌شود؟

تیم آرتا پژوهش از محققین هر رشته تشکیل شده و مقالات را با کیفیت بالا استخراج می‌کند.

مقاله علمی شامل چه بخش‌هایی است؟

مقاله علمی شامل بخش‌های عنوان، چکیده، مقدمه، روش تحقیق، نتایج، بحث و منابع است.

نوشتن مقاله از پایان نامه چه کاربردهایی دارد؟

در پذیرش دانشجو در مقاطع بالاتر و اپلای دانشگاه‌های خارجی و همچنین تقویت رزومه استخدامی کاربرد دارد.

1
2
3
4
5
5/5 - (1 امتیاز)
author-avatar

درباره تیم تولید محتوا آرتا پژوهش

تیم تولید محتوا مجموعه فرهنگی پژوهشی آرتا پژوهش همواره در تلاش است تا بتواند با درک نیاز دانشجویان و محققان، مقالات علمی پژوهشی کاربردی برای رشته ها و مقاطع مختلف (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) تهیه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *