دکتری, کارشناسی, کارشناسی ارشد

وظایف استاد راهنما چیست؟

وظایف استاد راهنما

دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای انجام پایان‌نامه و رساله دکتری نیاز به انتخاب استاد راهنما دارند. استاد راهنما تأثیر بسیار زیادی در کیفیت انجام مراحل مختلف پایان‌نامه دارد. استاد راهنما از اعضای کادر آموزشی دانشگاه است و به‌صورت مؤثر و نزدیک با دانشجویان جهت تدوین پروژه‌های تحقیقاتی مشارکت می‌کند. استاد راهنما وظیفه دارد همواره دانشجو را ارزیابی کند و به‌عنوان یک مربی بر پیشرفت تحصیلی دانشجو نظارت داشته باشد. انجام رساله دکتری در گیلان در اسرع وقت با مناسب‌ترین هزینه ارائه می‌شود. پس برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.

وظایف استاد راهنما

استاد راهنما برای تکمیل پایان‌نامه و رساله و ارائه به موقع آن به دانشگاه وظیفه دارد به دانشجو کمک کند. در واقع در تمام مراحل تحقیق و پژوهش با دانشجو تعامل دارد و می‌تواند با تجارب و مشاوره‌های خود دانشجو را در مسیر درست پژوهش هدایت کند. وظایف استاد راهنما عبارت‌اند از:

  1. جهت انتخاب و برنامه‌ریزی موضوع تحقیقی مناسب به دانشجو کمک می‌کند تا آن را مدیریت نماید.
  2. در انجام پایان‌نامه به‌صورت مؤثر و گام‌به‌گام با دانشجو همکاری می‌کند.
  3. هر سه ماه گزارش پیشرفت کار را از دانشجو درخواست می‌کند.
  4. جهت ارزیابی پیشرفت دانشجو به تشکیل کمیته نظارتی و تشکیل جلسه می‌پردازد.
  5. کارهای کتبی دانشجو را بررسی می‌کند و جهت بهبود و تداوم آنها به ارائه پیشنهادهای سازنده می‌پردازد. استاد راهنما نظرات خود را در رابطه با کارهای کتبی دانشجو باید در هر سه هفته ارائه دهد.
  6. به دانشجو برای دستیابی به ابزار و امکانات یا مواد تحقیقاتی در صورت لزوم کمک می‌کند
  7. در صورت هر گونه تبعیض و درگیری در محیط تحقیق جهت رفع اختلافات تلاش می‌کند.
  8. استاد راهنما باید دانشجو را تشویق کند تا نتایج پژوهش خود را در داخل دانشگاه ارائه دهد. در صورت کیفیت بالا می‌تواند دانشجو را تشویق کند تا نتایج خود را به نهادهای علمی خارج از کشور ارائه دهد.
  9. در ارائه‌ها و مطالب منتشر شده سهم دانشجو را تصدیق می‌کند.
  10. در صورت وجود هر گونه تغییر در پایان‌نامه یا دفاعیه باید نکاتی را به دانشجو گوشزد کند.
  11. برای تدوین پایان‌نامه و استخراج مقاله از آن به دانشجو کمک می‌کند.
  12. در جلسه دفاع از پایان‌نامه شرکت می‌کند که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وظایف او شناخته می‌شود.
  13. باید اطمینان حاصل کند که سایر اساتید به موقع در جلسه دفاع شرکت می‌کنند.
  14. باید اطمینان حاصل کند که فرم داوری تکمیل می‌شود.
  15. دانشجو را برای تکثیر نسخه اصلی پایان‌نامه و ارسال آن به دفتر تحصیلات تکمیلی راهنمایی می‌کند.

برای انتخاب استاد راهنما باید از ظرفیت پذیرش او اطلاعات لازم را به دست آورید تا زمان خود را بیهوده تلف نکنید. بهتر است استاد راهنما را از بین اعضای هیئت علمی دانشگاه انتخاب کنید که دارای سواد علمی و تجربه کافی هستند. گفتنی است که استاد راهنما علاوه بر تکمیل پروژه تحقیقاتی می‌تواند دانشجویان را جهت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و انتخاب شغل راهنمایی کند.

  • اطمینان حاصل کند که جلسه در وقت تعیین شده برگزار می‌شود.
  • اطمینان حاصل کند که سایر اساتید به موقع در جلسه حضور می‌یابند.
  • دانشجو را جهت تکثیر صفحات اول و آخر پایان‌نامه راهنمایی کند.
  • در ارزشیابی پایان‌نامه مشارکت کند.
  • از تکمیل فرم داوری و تکمیل فرم شماره ۴ اطمینان حاصل کند.
  • دانشجو را برای گرفتن فرم ریزنمرات تأیید شده از دفتر آموزش راهنمایی کند.
استاد راهنما کیست؟ وظایف استاد راهنما چیست؟

نکات مهم در انتخاب استاد راهنما

استاد راهنما در کیفیت و تدوین پایان‌نامه بسیار تأثیرگذار است. از این رو باید جهت انتخاب آن تحقیقات لازم را به عمل آورید. برای این کار می‌توانید از دیگر دانشجویان پرس‌وجو کنید که استاد مدنظر شما وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهد یا خیر. استاد راهنما باید در تمامی مراحل نگارش پایان‌نامه و تدوین آن وظایف خود را به‌صورت کامل انجام دهد. به این ترتیب برای انتخاب استاد راهنما نکات مهمی بیان شده که عبارت‌اند از:

· در دسترس بودن

استاد راهنما باید زمانی به دانشجو اختصاص دهد و از طرق مختلف از جمله ایمیل و تلفن امکان برقراری تماس با آن وجود داشته باشد.

· تخصص لازم

از آنجایی که انتخاب موضوع تحقیق اولین مرحله در انجام پایان‌نامه است باید استاد راهنمایی را انتخاب کنید که در زمینه موضوع پژوهش شما تخصص کافی را داشته باشد. در غیر این صورت تمام کار بر دوش دانشجو است و نتیجه خوبی از آن به دست نمی‌آید.

· ارتباط سازنده

استاد راهنما باید ارتباط و تعامل خوبی با دانشجو برقرار کند. یکی از مهم‌ترین مهارت‌های استاد راهنما مهارت شنیداری است و باید در مورد پروژه، پیشرفت و مشکلات آن به‌صورت صادقانه و منصفانه به آگاهی و گفت‌وگو با دانشجو بپردازد. علاوه بر آن نیاز است نقش هر یک از طرفین را در انجام پژوهش و تحقیقات شفاف‌سازی کند.

· علاقه و اشتیاق

دانشجویان تمایل دارند استاد راهنمایی را انتخاب کنند که به کارش علاقه‌مند است. این گونه اساتید انگیزه لازم را در دانشجو به وجود می‌آورند و تأثیر مثبتی بر روند انجام پژوهش می‌گذارند.

· تجربه کافی

از مهم‌ترین ویژگی‌های استاد راهنمای خوب تسلط و تجربه کافی در رابطه با موضوع پژوهش است. اساتید باید گام‌به‌گام در روند پیشرفت پروژه همکاری کنند و به مشاوره و رفع مشکلات پژوهش بپردازند.

· درک دانشجو

از کلیدی‌ترین نکات انتخاب استاد راهنما درک دانشجو و در نظر گرفتن شرایط آن است. به عنوان مثال برخی از دانشجوها دارای شرایط خاص مانند معلولیت یا تأهل هستند. از این رو استاد راهنما باید تمام این شرایط را در نظر بگیرد و متناسب با آنها بر نیازهای فردی دانشجو نظارت کند.

. سخت‌گیری

یک استاد راهنمای وظیفه‌شناس در رابطه با کار دانشجویان انتقاد سازنده ارائه می‌دهد. این امر نشان‌دهنده تسلط استاد راهنما بر تمامی مراحل کار دانشجو است. اساتید باید گزارش مرحله‌به‌مرحله کارها را از دانشجو درخواست کنند و آنها را مورد بازبینی قرار دهند.

جمع‌بندی

انواع خدمات آموزشی و پژوهشی جامع دانشگاهی مانند تحلیل آماری در مجموعه آرتا پژوهش به‌صورت مقرون‌به‌صرفه و با روش‌های نوین زیر نظر مشاورین مجرب ارائه می‌شود. دانشجویان عزیز می‌توانند جهت دریافت اطلاعات لازم در خصوص تدوین و انجام پایان ‌نامه ارشد در رشت با کارشناسان مجموعه تماس حاصل کنند.

1
2
3
4
5
امتیاز به محتوا
author-avatar

درباره تیم تولید محتوا آرتا پژوهش

تیم تولید محتوا مجموعه فرهنگی پژوهشی آرتا پژوهش همواره در تلاش است تا بتواند با درک نیاز دانشجویان و محققان، مقالات علمی پژوهشی کاربردی برای رشته ها و مقاطع مختلف (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) تهیه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *